Jaman kapungkur aya hiji putri
raja anu geulis kawanti-wanti, endah kabina-bina, kageulisan nana kasohor
kamana-mana, seeur pisan raja sareng pangeran anu hoyong ngajantenkeun anjeuna
Istri, nami putri etateh Dayang Sumbi dupi ramana Raja Sumbing Perbangkara.
Pagawean Dayang sumbi salila di
Pani’isan teh nyaeta nenun, dina hiji waktu solongsong Lungsin (alat tempat
pengumpul benang untuk menenun) murag ka kolong palupuh, kumargi palupuhna pendek
Dayang Sumbi teu tiasa nyandak eta solongsong benang (Lungsin) teras dina
kaayaan duka kunaon harita Dayang Sumbi
kekecap teu di emutan heula, kecapna “sing saha nu bisa pang nyokotkeun eta
salongsong mun istri rek dijadikeun dulur mun lalaki rek di jadikeun salaki”
kecap Dayang Sumbi jentre pisan dugi antugna jadi sumpah, teu lami jol si
Tumang datang bari mawa salongsong benang anu murag tadi, salongsong benang di
gegel ku si Tumang terus di pasikeun ka Dayang Sumbi, Dayang Sumbi satengah
reuwas ray emut kanu kecapna tadi, dina hatena ngaharewos “Piraku kuring kudu
kawin jeung anjing?” Dayang Sumbi tetep pancek niat nedunan sumpahna, teu
kungsi lila si Tumang anu ngade’g hareupeun Dayang Sumbi ngadadak ngajirim rubah
jadi hiji lalaki Kasep, Dayang Sumbi pohara kagetna nempo eta kajadian,
singhoreng si Tumang the mangrupakeun jelmaan Dewa, antugna Dayang Sumbi jeung
Si Tumang nikah, duanana cicing di leuweung tempat paniisan Dayang Sumbi.
Waktos teu karaos asa nyerelek,
akhirna Dayang Sumbi jeung Si Tumang gaduh putra pamegeut, eta putra dinamian
Sangkuriang, Sangkuriang di didik elmu kanuragan ku bapakna nyaeta si Tumang,
di alit dugi ka ageing Sangkuriang salawasna di baturan ku Si Tumang,
Sangkuriang teu apal yen SI Tumang the sabenerna bapa’ na, ari pangresep
Sangkuriang teh moro, moro mangrupa-rupa sato di leuweung, elmuna luhung teu
saperti jalma biasana, hiji waktu Dayang Sumbi aya pamenta ka Sangkuriang,
Dayang Sumbi menta Sangkuriang pang morokeun mence’k (Kijang) dayang sumbi
menta hate Menc’euk (jantung kijang), Sangkuriang mangkat dibarengan Si Tumang,
niatan nedunan pamenta nu jadi indung, mangkat ti subuh nepi ka beurang tapi
sapopoe can manggihan mence’k hiji oge, panon poe beuki doyong ka wetan,
Sangkuriang beuki pondok hareupan bisa nedunan kahayang Dayang Sumbi, teuing
setan naon anu harita ngancikan ka Sangkuriang, pikiran goring Sangkuriang
datang, harewosan jang maehan si Tumang kuat ngancik kana hate Sangkuriang,
piker Sangkuriang “Urang ala wae hatena si Tumang, ke tinggal bebeja wae eta
hate mence’k” teu piker panjang deui Sangkuriang manah si Tumang, terus hatena
di ala di bungkus daun jati, terus dibawa mulang.
Dugi ka bumi Sangkuriang teu
seeur carios, saperti biasana mulang moro sangkuriang meresihan hasil boroan
nana, terus di asakan jang nyayogian Dayang Sumbi, hate si Tumang di asakan
terus di suguhkeun ka Dayang Sumbi, Dayang sumbi kawilang bungahna kusabab naon
anu dipikahayangna kacumponn ku Sangkuriang, teu mikir lila eta hate nu di
suguhkeun ku Sangkuriang langsung di tuang, naming dina letah Dayang Sumbi
rasana rada beda, “Sangkuriang, naha ieu hate mence’k teh rasana teu siga
biasana?” taros Dayang Sumbi ka Sangkuriang, Sangkuriang teu ngajawab ngadon
jongjon wae sibuk meresihan jamparing, “Eh, Sangkuriang, ari si Tumang mana,
asa teu nempoan si Tumang di tadi?” Tanya Dayang Sumbi deui, bari nempo ka
Sangkuriang, Sangkuriang mimiti katempo rada gugup bari tungkul, antukna
Sangkuriang carita yen hate nu di asakan etateh hatena si Tumang, Dayang Sumbi
kawilang ambekna, sedih jeung ambeuk campur jadi hiji, dina kaayaan kesel
Dayang Sumbi ngajewang sinduk anu djieuna dina kai, eta sinduk satakerna di
takolkeun ka Sangkuriang, nepi kaluar getih dina sirah Sangkuriang, Sangkuriang
ngarasa malik ambek ka indungna, terus teu antaparah deui Sangkuriang indit
ninggalkeun Dayang Sumbi, Sangkuriang indit mawa kanyeri dina hatena, piker
Sangkuriang “naha indung urang leuwih nyaah ka anjing timang ka urang nu jadi
anakna?” nepi harita Sangkuriang can apal yen si Tumang the bapa na.
Waktu terus nyerelek, Dayang
Sumbi nyimpen rasa hande’eul dina hatena, ayeuna Dayang Sumbi kaleungitan
salaki oge kaleungitan anak, dina rasa hande’eul eta Dayang Sumbi menta ka Dewa
supaya Dayang Sumbi di tepungkeun deui jeung Sangkuriang anu jadi anakna, Dayang
Sumbi oge menta supaya rupana tetep teu robah, supaya lamun Sangkuriang teu
poho lamun e’ngke nempo Dayang Sumbi, kabeh pamenta Dyang SUmbi di tedunan ku
Dewa, rupa Dayang Sumbi teu robah malihan kaciri beuki ngora wae, samentara
Sangkuriang ngalanglang buana, ngumbara teu puguh tujuan, mangrupa-rupa elmu
kaweruh jampe pamake di teuleuman ku Sangkuriang, nepi ka akhirna Sangkuriang
jadi jawara nu sakti mandraguna, bisa ngawasaan jalma oge jin.
Dina hiji waktu Sangkuriang anjog
ka hiji leuweung, dileuweung eta sangkuriang manggihan hiji imah nu di cicingn
ku hiji wanoja, sangkuriang ngarasa kapentang asmara ku wanoja eta, cindeuk
carita Sangkuriang ngadeukeutan wanoja anu reseup ninun, teu nyana wanoja
etateh namina Dayang Sumbi anu sabenerna indungna Sangkuriang, tapi sangkuriang
tos poho ka Dayang Sumbi, tapi hate leutik Dayang Sumbi ngarasa mun lalaki nu
aya di hareupeun nana the Sangkuriang, Sangkuriang anak na nu ngan hiji-hijina
anu kabur basa baheula, tambah deui kayakinan Dayang Sumbi waktu nempo aya urut
tatu dina sirah Sangkuriang.
Sangkuriang boga paniatan jang
ngapiistri Dayang Sumbi, pinuh kayakinan Sangkuriang ngajak nikah ka Dayang
Sumbi, tapi Dayang Sumbi nolak pangajak Sangkuriang, malah Dayang Sumbi
ngajelaskeun yen Sangkuriang the anakna, tapi Sangkuriang teu daek percaya kanu
caritaan Dayang Sumbi, piker Sangkuriang lamun enya eta Dayang Sumbi indungna
piraku beungeutna sakitu ngorana, umurna siga anu teu beda jauh jeung
Sangkuriang, saeutik oge Sangkuriang teu percaya kanu caritaan Dayang Sumbi
bari keukeuh hayang nga nikahan Dayang Sumbi, Dayang sumbi antugna kapaksa
narima pangajak Sangkuriang tapi Dayang Sumbi mere syarat, syaratna Sangkuriang
kudu bisa mang nyieunkeun bendungan anu gede sareng parahu jang lalayran nana,
eta bendungan jeung parahu kudu beres dina waktu sapeuting, batas waktuna nepi
ka aya sora hayam kongkorongok, Sangkuriang teu gimbir manehna langsung
nyanggupan pamenta Dayang Sumbi.
Sangkuriang ngumpulkeun wadya
baladna di kalangan jin, ku elmuna kabeh mahluk nu aya dina panakluk manehna di
kumpulkeun, kabeh kabutuhan jang nyieun bendungan jeung parahu disiapkeun, di
mimiti panonpoe rek surup kabeh wadya balad Sangkuriang di parentahkeun jang
nyieun parahu jeung bendungan, batu-batu gede di angkatan ku pasuka jin wadya
balad sangkuriang, waktu beuki nyerelek, sangkuriang jeung wadya baladna teu
pegat-pegat nganggeuskeun paniatan nana, Dayang Sumbi ngan bisa ngado’a sieun
paniatan sangkuriang ka laksana, antugna Dayang Sumbi menta ka Dewa supaya aya
jalan jang ngagagalkeun pagawean Sangkuriang, teu lami turun wangsit supaya
Dayang Sumbi nakolan lisung jeung halu, Dayang Sumbi ngajalankeun ilham di
Dewana, Dayang Sumbi nakolan lisung jeung halu, sorana tarik kulantaran lamun
peuting sora simpe, teu lila sora hayam nyora sok sanajan waktu can subuh,
hayam jalu kongkorongok kusabab kageuingkeun ku sora haluna Dayang SUmbi, teu
antaparah deui kabeh jin karabur ngadenge sora kongkorongok hayam, pagawean anu
ampir beres di taringgalkeun, sangkuriang nu keur nganggeuskeun nyieun parahu
reuwas campur jeung ambek kulantaran kabeh baldana karabur sae’nggeusna ngadenge
sora hayam kongkorongok, saking keselna sangkuriang najong parahu nu keur di
bereskeun kumanehna, terus eta parahu di tajong ku sangkuriang teh ngalayang
ngapung, ari ragragnateh nangkub, terus eta sangkuriang nu keur pinuh amarah
neneangan Dayang Sumbi, dina sabagian carita aya nu nyebatkeun Dayang Sumbi
akhirna luncat kana jero bendungan nu di jieun ku Sangkuriang, aya oge nu
nyebutkeun Dayang Sumbi tilem ku cai bendungan anu di bedahkeun ku Sangkuriang,
jeung sangkuriang akhirna luncat oge kanu bendungan nu di jieun kumanehna
sorangan, aya oge nu nyebutkeun sangkuriang luncat ka gunung burang-rang, namung
nupasti akhir dina carita ieu nyaeta parahu anu di tajong ku sangkuriang akhirna
jadi gunung anu ayeuna biasa disebut Gunung Tangkuban Parahu, tangkal anu di
tuaran ku sangkuriang kiwari disebut Gunung Bukit Tunggul (Tunggul = Sisa Pohon
bagian bawah Yang DI tebang) anu ayana di Bandung Kaler (Bandung Utara)
lokasina ayeuna aya di daerah curug maribaya kaluhur ngaliwatan batuloceng, Gunung
Bukit Tunggul jadi Gunung pang luhurna di daerah Bandung Utara, terus Dayang
Sumbi aya nu nyebutkeun oge patyilasan nana ayeuna jadi hiji gunung alit anu di
daerah Lembang disebutna Gunung Putri.
Simkuring anu kaleresan asli ti
Lembang kengeng sababaraha fersi dongeng ahirna Sangkuriang, namung nupasti
alur caritana ampir sami, sareng nu paling penting urang tiasa nyandak hikmah
dina dongeng ieu.
Kitu silsilah Sangkuriang anu bade di dugikeun ku Copy Anugerah, mudah-mudahan tiasa manpaat, bilih aya carita anu
kirang pas simkuring neda hampura, cindeknamah mudah-mudahan ieu dongeng tiasa
janten pangemut jang urang, yen urang kudu hormat jeung taat kanu jadi indung,
do’a indungteh kawilang matihna.
Wassalamu’alaikum Wr.Wb.
Numpang promo ya Admin^^
ReplyDeleteajoqq^^com
mau dapat penghasil4n dengan cara lebih mudah....
mari segera bergabung dengan kami.....
di ajopk.club....^_~
segera di add Whatshapp : +855969190856